diumenge, 22 de febrer del 2015

pd 327

AVUI, dimarts 26 de juny de 1990
LA DEMOCRATITZACIÓ DE L'ANALFABETISME
Miquel Porta Perales

La fi del curs acadèmic - i em refereixo sobretot a l'educació general bàsica - acostuma a anar acompanyada de la coneguda cançoneta del fracàs escolar...
....
El fracàs escolar, a parer meu, troba la seva explicació en dos factors: pedagògics i ideològics... crec que l'esperit pedagògic avui hegemònic no fa altra cosa que produir i legalitzar una sort d'analfabetisme secundari o funcional del qual molta gent - especialment els pedagogs - sembla enorgullir-se...
... les nostres escoles - és a dir, els nostres escolars - són les víctimes d'una pedagogia que sembla projectada per aconseguir la infantilització de l'alumne, i d'una educació que sembla dissenyada per assolir un grau raonable d'ignorància... 
... una nova pedagogia segons la qual  la missió essencial de l'escola no és la de transmetre coneixements, sinó la d'obrir l'alumne a la convivència, la d'oferir uns espai de vida on l'alumne realitzi les seves capacitats, la d'inserir l'alumne dins el seu contorn, la de potenciar les facultats no intel·lectives de l'alumne, la de valorar l'alumne pel seu esforç, la d'educar l'alumne en uns valors com ara la no competitivitat, etc...
... l'anomenada nova pedagogia,  a més de substituir l'aula per un falansteri, ha elevat la ignorància a categoria pedagògica. I ni estic parlant en broma ni m'estic divertint amb una boutade...
...
Un fracàs escolar que, com diuen les estadístiques, s'està democratitzant més cada dia, I ja es trist que el que es democratitzi sigui l'analfabetisme.