dijous, 10 de juliol del 2014

pd 138


EL PAÍS, diumenge 28 de juny de 1992
Y AL TERCER DÍA, ¿RESUCITARÀ? 
Mario Vargas Llosa

...Fou l'esperit religiós que impregna la cultura occidental el que desnaturalitzà el marxisme dels fundadors, convertint-lo en la religió secular del segle XX. En apartar-se de la ciència i pretendre convertir-se ell mateix en ciència, el marxisme es tornà dogmàtic i es va immunitzar contra disciplines i coneixements fonamentals...
...
La seva metamorfosi en religió laica va anar apartant el marxisme del món real i convertint-lo en un sistema d'il·lusions. I va fer del partit una Església de rígides jerarquies...
...
Què en queda, doncs? Les categories de l'anàlisi econòmic i social, la teoria de la lluita de classes, la crítica del capitalisme, l'alternativa socialisme o barbàrie i una preferència per l'acció col·lectiva sobre la individual.
...La proposta revolucionària de Terray (El tercer dia del comunisme, 1992) és política. Per què el comunisme torni a viure ha de renunciar a la conquesta del poder, és a dir, a ser un partit i ocupar l'Estat...
...Per a combatre de manera més o menys eficaç la injustícia, omnipresent en la societat capitalista moderna, la teoria de la lluita de classes és inservible...l'important és que la font de la injustícia és en un sistema que reprodueix a tots els nivells l'abús sense distinció de classes...
... un dels majors obstacles per convèncer als seus camarades de treball, a les fàbriques, de que assumissin la seva condició obrera era que existia entre els obrers una heterogeneïtat enorme i complexa... (Daniel Rondeau, L'entusiasme, 1988)
 
 ...el que Terray s'entesta encara en anomenar comunisme no és una doctrina, sinó una aspiració ètica i intel·lectual que conserva intacta la seva raó de ser: la necessitat d'eliminar l'explotació econòmica i els abusos i discriminacions socials...i aconseguir una societat en la que totes les injustícies puguin ser remeiades i arribi a tothom una vida decent.